Omgaan met hooggevoeligheid (HSP)

11 Stappen om van hoogsensitiviteit een Kracht te maken in plaats van het als een klacht te ervaren

Online training ‘Omgaan met HSP’ – stap 8: meditatie

Toelichting

Meditatie is meer dan alleen maar stil zitten en ‘Zen’ zitten wezen. Zen-meditatie is slechts één vorm van meditatie. Meditatie is niet slechts stil zitten niks doen; er zijn ook actieve meditaties.

Het doel van meditatie is om je denken, voelen en doen tot rust te brengen, zodat je in contact kunt komen met je zijn. Ons denken, voelen en doen is gewend om actief te zijn. We hebben 50.000 gedachten per dag, onze emoties komen en gaan en fysiek zijn we steeds bezig als we niet slapen. Ons denken, voelen en doen weten niet beter; hun aard is om te bewegen en ze zijn ook nog eens getraind om te bewegen. De een zal meer in z’n denken zitten, de ander in zijn gevoel en een derde is meer fysiek actief bezig, maar we gebruiken alle drie en ze zijn alle drie voortdurend in beweging.

Achter al die beweging bevindt zich ons ware Zijn, dat wat we werkelijk zijn. De meeste van ons hebben daar slechts sporadisch contact mee, ook al is het zijn voortdurend werkzaam in en door ons. Waar ons denken, voelen en doen om aandacht schreeuwen met luide stem, daar spreekt ons Wezen tot ons met een fluisterstem die vaak nauwelijks hoorbaar is door het om aandacht vragende geschreeuw van ons denken, voelen en doen. Deze fluisterstem kunnen we alleen goed horen als we het denken, voelen en doen tot rust brengen en/of harmoniseren.

Het tot rust brengen van denken, voelen en doen kan op verschillende manieren. Ik zal er hier een aantal benoemen:

  • Stilte-meditaties: in feite is dit gewoon ‘niets doen’. Zitten, staan of liggen zonder iets te doen, maar wel heel bewust. Stilte-meditaties kunnen ook lopend gedaan worden; van marathonlopers wordt wel gezet dat ze door het hardlopen in een meditatieve staat komen en daar kan ik me wel wat bij voor stellen. Het principe van een stilte-meditatie is heel eenvoudig en tegelijkertijd is het één van de moeilijkste meditatievormen om te beoefenen
  • Meditaties met mantra‘s: een mantra is een woord of zin of eigenlijk een klank of serie klanken die een bepaald effect op je hebben. Ons huidige talen bevatten geen of nauwelijks energie en woorden hebben betekenis. In oude Heilige Talen, zoals Sanskriet, Hebreeuws, Arabisch, Grieks, Latijn, Chinees en Maori zit er nog energie in de klanken. Door met die talen, met die klanken, te werken kun je daadwerkelijk creëren:

“In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. (Johannes 1:1)”

Het woord mantra is samengesteld uit man (manas), wat mind betekent, en tra, wat voertuig betekent. Een mantra is een manier om de mind te richten, te focussen. Doordat je de mind focust is het dus veel makkelijker dan een stilte-meditatie; als je wordt afgeleid, en dat zal zeker gebeuren, dan kun je je aandacht weer terug brengen naar de mantra. Ook in de andere oude Heilige Talen wordt gewerkt met klanken waarin een bepaalde energie zit, alleen wordt het dan vaak niet mantra genoemd (dat is immers een Sanskriet term), maar Heilige Naam of gebed.

  • Een bijzondere vorm van het werken met mantra’s is het zogeheten chanten. Chanten is het zingen van op muziek gezette mantra‘s. Kijk op Youtude maar eens bij Deva Premal. Chanten is een vorm van Bhakti Yoga: Eenheid (Yoga) door middel van devotie (Bhakti). Chanten is bijzonder helend en ook erg fijn om te doen als je van zingen houdt.
  • Meditaties of afbeeldingen: mandala’s en yantra’s zijn (geometrische) afbeeldingen die inwerken op de mind en daarmee een bepaald effect bewerkstelligen. In die zin lijkt het op werken met mantra‘s, alleen is het visueel in plaats van auditief. Ook de Nederlandse kunstenaar Janosh werkt met geometrische patronen, o.a. in de vorm van activaties (een combinatie van een geometrisch patroon en bijpassende muziek). In het christelijke geloof werd in vroeger tijden veel gewerkt met het kijken naar en visualiseren van Jezus aan het kruis; zelfs zo sterk dat mensen stigmata kregen (gaten in hun handen en enkels en zij, waar bij Jezus de spijkers doorheen geslagen waren en hij in zijn zij was gestoken met een speer). Astrologische symbolen en kalligrafie zijn andere vormen van meditaties op afbeeldingen.
  • Dynamische meditaties: meditaties kunnen ook heel actief zijn, zoals loop-meditaties. De oosterse vechtsporten, zoals Tai Chi, Chi Neng, Kung Fu, karate, Taekwondo en judo zijn van origine meditatievormen. Osho, oftewel de Bhagwan, werkte veel met dynamische meditaties, omdat zijn visie was dat de westerse mens pas zijn hoofd tot rust kon brengen na fysiek inspanning; en daar zit zeker een kern van waarheid in. Uiteraard valt ook Hatha Yoga onder deze vorm van meditatie.

Er zijn nog meerdere vormen van meditatie, maar dit zijn wel de belangrijkste. Daarnaast bestaan er ook geleide visualisaties, wat dicht tegen het mediteren aan zit. En je kunt luisteren naar muziek of de natuur in trekken, wat ook meditatief kan werken.

Ook mindfulness zit dicht tegen de meditatie aan.

Voor veel mensen is meditatie misschien nog een beetje een ver van mijn bed show, maar ik zou het je zeker in overweging willen geven. Meditatie heeft een gigantische invloed op mijn leven gehad, omdat ik steeds meer vanuit mezelf, vanuit mijn Ware Aard ben gaan leven. Het werd me ook steeds duidelijker waarvoor ik hier op aarde ben. Ik zou het iedereen willen aanraden. Bijkomend voordeel is dat ik door het mediteren, door het sterker maken van mijn Licht, ik steeds minder last heb van alle prikkels. Ik word eigenlijk alleen maar sensitiever, maar ik heb steeds minder last van wat ik op pik, omdat het steeds minder in mij vindt om aan vast te kleven.

Concrete stappen

Misschien zal de fysieke ingang, yoga of tai chi, het makkelijkst werken. Mindfulness is ondertussen ook wijd en zijd te vinden. Ook bij mij kun je terecht voor meditatie; als je interesse hebt neem dan contact met me op.

Veel succes!