SoulNature - pssychosociale therapie Almere
Ons handelen wordt bepaald door 2 motivaties:

  • vanuit het verminderen van pijn of ongemak of
  • vanuit het verhogen van plezier of genot.

We maken keuzes op basis van wat we aangenaam vinden en dus willen, en wat we onaangenaam vinden en dus niet willen. Uit onderzoek is gebleken dat 80% van onze keuzes voortkomen uit pijnvermijding en slechts voor 20% zijn we intrinsiek gemotiveerd om onze levenskwaliteit te verhogen. Pijnvermijding is dus de grootste drijvende kracht achter ons handelen.

Daar zit een oerinstinct achter, een overlevingsdrang: fysieke pijn is een waarschuwing en zorgt ervoor dat we maatregelen nemen om onszelf te beschermen. Met emotionele pijn zit dat iets anders. Ook in emotionele pijn zit een element van instinctief overlevingsgedrag, maar we er zit ook een heel groot onverwerkt verleden in dat maakt dat we gebeurtenissen in het hier-en-nu voorzien van een lading die er niet thuis hoort en dat maakt onze beoordeling troebel.

Inhoud:

 

De helende beweging

Vandeweek kwamen ineens de woorden ‘love it to death’ in me op. Dat soort ingevingen zijn er niet voor niets. Steeds meer begon zich te ontvouwen waar die woorden op slaan.

Alles is energie. Je trekt aan wat je uitzendt. Alles wat je wegduwt komt bij je terug. Emotionele pijn die je wegduwt, komt dus bij je terug. De helende beweging is daarom precies het tegenovergestelde van wegduwen: ‘omarm het’.

De helende beweging bij psychische/emotionele pijn is dus precies tegenovergesteld aan de pijnvermijdende beweging die we meestal maken. ‘Die pijn wil ik nooit meer voelen’, maakt juist dat die pijn weer op ons levenspad komt. Dat wat je vreest, trek je aan.

  • Als je een lichamelijke pijn of ongemak hebt, wil je dat het weg gaat. Zo werkt pijnvermijding.
  • Als je mensen je ooit in de steek gelaten hebben en je hebt dat niet goed verwerkt, dan ga je gedrag vertonen om te zorgen dat je niet meer in de steek gelaten wordt. De paradox is dat je door dat gedrag er juist voor zorgt dat je wél in de steek gelaten wordt.
  • Als iemand je verraden heeft en dat is niet goed verwerkt, zul je moeite hebben om mensen te vertrouwen en daarmee roep je onbedoeld het onheil over je af.
  • Als je buitengesloten bent of vernederd of valselijk beschuldigd of bedrogen en dat is niet goed verwerkt, dan zul je afweermechanismen gaan ontwikkelen die moeten voorkomen dat je dat nog een keer meemaakt en daardoor trek je het juist aan. Of je betaalt er in ieder geval een (te) hoge prijs voor door het te vermijden.

Dit is hoe pijnvermijding werkt. Het zit ingebakken in ons wezen, het is hoe ons onderbewuste werkt.

 

Oud zeer

In de bovengenoemde voorbeelden heb ik er steeds bij gezet ‘als dat niet goed verwerkt is’. We hebben een zelfhelend vermogen waarmee we dingen kunnen verwerken. Als dat goed gegaan is dat worden pijnlijke situaties uit het verleden tot neutrale herinneringen. Als het niet of niet goed verwerkt is, dan blijft het een ‘emotionele blauwe plek’ en iemand hoeft die blauwe plek maar aan te raken en je bent weer terug in de pijn van toen. Daarom is verwerking zo ongelooflijk belangrijk.

Helaas hebben we vooral geleerd om pijn weg te stoppen (pijnvermijding), te parkeren, achter een muur te plaatsen, in plaats van door de pijn heen te gaan en deze te verwerken. Zolang een gebeurtenis niet verwerkt is, blijven we kwetsbaar in situaties die lijken op de oorspronkelijke niet-verwerkte situatie. Dat noemen we dan een trauma.

Verwerken

De helende beweging is dus precies het tegenovergestelde van wat we meestal doen: wegstoppen. Het leven is niets anders dan een spiegel: het leven spiegelt wat jij gecreëerd hebt. ‘Je bent wat je denkt’. Zo groot is onze gedachtenkracht.

Pijnlijke dingen gebeuren. Als we die goed verwerken, verliezen ze hun lading en kunnen we op een gezonde wijze weer verder. Als er in ons leven iets vervelends gebeurt en we blijven hangen in een bepaalde emotie en/of die emotie is disproportioneel in verhouding tot wat zich voorgedaan heeft, dan is er een oude wond geraakt. Het leven heeft bij je teruggebracht wat je eerder niet kon of wilde verwerken.

Positieve intentie

Het leven brengt het bij je terug om jou er bewust van te maken dat hier nog iets zit wat je onder ogen te komen hebt, zodat het kan helen, genezen. De intentie erachter is dus positief. Pijn is dus eigenlijk een oproep van het leven om een oude wond (trauma) te helen. De helende beweging daarbij is dus niet wegduwen, maar het omarmen. Vandaar dus ‘love it to death’, hou er met heel je hart van, geef het al je liefde.

  • Als je pijn in je lijf hebt, love it to death. Geef het al je liefde, als je compassie.
  • Als je vermoeid of burn-out bent, love it to death. Omarm je vermoeidheid.
  • Als je je gekwetst voelt, love it to death. Omarm je kwetsing met je hele wezen (‘to death’).
  • Als je je eenzaam voelt, love it to death.
  • Als je teleurgesteld bent, love it to death.
  • Als je vervelende situaties in je leven hebt, love it to
  • Als je je afgewezen voelt, love it to death.
  • Als je je buitengesloten voelt, love it to death.
  • Als je je angstig of boos voelt, love it to death.

Omarm de pijnlijke situaties in je leven, kijk ernaar met compassie. Sterker nog, hou ervan met heel je wezen: love it to death. Ik weet dat dat pittig is. Het is niet leuk om pijn te voelen. Eigenlijk is het enige probleem met psychische/emotionele pijn dat je er een oordeel op geplakt hebt: ‘dit wil ik niet voelen’. Als je dat waardeoordeel er vanaf haalt, is het grootste probleem voorbij. Wat er overblijft is oordeelloze pijn: verdriet, rouw, schaamte, woede, paniek, onzekerheid, kwetsbaarheid, teleurstelling, eenzaamheid …

Het leven streeft naar heelheld

Als je je pijn omarmt, ook fysieke pijn, dan verandert er iets. Het wegduwen van pijn houdt de pijn in stand, het omarmen ervan verandert je beleving van de pijn waardoor je die beter kunt dragen. Het omarmen maakt zelfs genezing mogelijk, maar alleen als je het daadwerkelijk omarmt: ‘love it to death’. Als je het niet vanuit een liefdevolle omarming doet, dan wil je er eigenlijk nog steeds alleen maar vanaf. Oftewel, je duwt het weg, en dus komt het terug of het gaat nog harder om aandacht schreeuwen.

Het vraagt dus wel wat van je om pijn met compassie te omarmen, ‘to love it to death’, maar als je het doet kunnen er wonderen gebeuren. Heling vindt plaats door de wond schoon te maken en niet door er een pleister op te plakken.

Uiteraard heb ik het zelf uitgeprobeerd. Ik voelde vermoeidheid in mijn lijf en ik heb die vermoeidheid in liefde omarmd. Het maakte me meteen emotioneel. Het was alsof ik een deel van mezelf dat ik had veroordeeld en verbannen weer in liefde omarmde, als een verloren gewaande broeder. Daarin ligt de heling, love it to death.

Weet dat pijn jou iets wil vertellen; de intentie is positief. Of je het onder ogen wilt komen, is een keuze en het vergt een zekere mate van moed.

Dus hou van kwetsingen, hou van fysieke kwalen, hou van afwijzing, hou van alles wat er gebeurt in je leven, hoe lastig dat misschien ook lijkt: ‘love it to death’. Alles wat er in jouw leven gebeurt, gebeurt in jouw hoogste belang. Je ziet alleen niet wat jouw hoogste belang is. Het vraagt dus vertrouwen in het leven en daar kun je voor kiezen, ook als je (zoals ik) je hele leven vanuit angst en wantrouwen hebt geleefd. In feite is dit de enige weg tot heling, het is het leven dat jou spiegelt waar nog iets niet heel is en wat geheeld wil worden, want het leven streeft naar heelheid. Dat is z’n aard.

Vond je dit artikel interessant?

Laat dan onderaan de pagina een bericht achter en/of deel het op social media.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe blogs?

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin